Klára Ponczová, 01. 12. 20
Designéři maloobchodních prodejen se začínají potit. Rok 2020 totiž tvrdě zasáhl byznys v kamenných obchodech. Prodej v provozovnách s jiným zbožím než tím základním nezačal hrát vedle e-commerce druhé housle.
Na nějaký čas totiž kvůli dvěma vlnám karanténních opatření vypadl ze hry úplně a online prodej tak začal být, díky sníženému množství voleb zákazníka, víc vidět i slyšet.
Designérům maloobchodních prodejen je tak už dobrých pár měsíců jasné, že tradiční nakupování v kamenných obchodech tak, jak jej známe, se díky novým zvykům nakupujících s největší pravděpodobností už nikdy nevrátí. Jednoduše nemůže. Co nového nás tedy čeká?
Chytré sklady a robotizace
V okamžiku, kdy se přesune nakupování z kamenných prodejen online a kamenné prodejny začnou mnohem více fungovat jako "výdejny", bude potřeba zefektivnit skladování zboží přímo v místě prodeje a zároveň značně navýšit skladovou kapacitu.
Jedna norská robotická společnost navrhla potenciální řešení těchto měnících se maloobchodních potřeb a očekává, že se svou kubickou technologií AutoStore, která zefektivňuje skladování i expedici zboží, se z okrajových částí měst a skladových hal dostane díky přenastavení trhu přímo do městských obchodů a obchodních center.
Systém automatizovaného skladu, jehož autorem je James Smith, a který už teď využívají firmy jako je například Puma nebo Gucci, funguje tak, že veškeré zboží je naskladněno uvnitř "kostky" a chytří roboti jej organizují, načítají a posílají přímo k pracovníkům prodejen. To vede jak k nulovým chybám v objednávkách, tak k maximálnímu využití prostoru a ušetření času řady pracovníků vynaloženém na sbírání zboží ve skladu, jeho balení, doplňování a převozech.
Pracovníci se pak budou moct o to víc věnovat samotným zákazníkům a nabídnout jim na prodejně řadu jiných služeb, které není možné poskytnout online. Například kosmetické obchody, ve kterých samotné prostory prodejen v případě využití AutoStore už nezabírají řady zboží, mohou být využity ke kurzům líčení. Obchody s lahůdkovým zbožím k ochutnávkám a kurzům vaření. Podle majitele AutoStore jsou obchody budoucnosti právě ty v minimalistickém stylu a v duchu Apple Store.
Méně zboží na prodejnách, více prostoru pro zážitky
Designéři z interdisciplinárního studia UXUS, které má kanceláře v Londýně, New Yorku a Amsterdamu, navrhli vlajkový obchod pro kosmetickou značku L’Occitane v Londýně a rozšířený maloobchodní prostor společnosti Tate Modern. Ačkoli letošní údaje o maloobchodních prodejích byly nepopiratelně špatné, zakladatel studia Gottl poukazuje na to, že lidem chyběla maloobchodní zkušenost.
Gottl rovněž říká, že „chytré značky“ využijí této příležitosti k redefinici své fyzické nabídky. Většina obchodů je stále spojena s „pojetím maloobchodu 20. století“, říká. Místo toho - s pomocí technologií - by mohly zákazníkům obchody už teď nabízet mnohem více zážitkových interakcí.
Jak konkrétně by tyto zážitky mohly vypadat? Příkladem může být společnost zabývající se prodejem matrací Matpur Tempur-Paedic v New Yorku. Matrace jsou tam zasazeny do digitálních instalací, které evokují přírodní prostředí. Postele díky senzorům poznají, když si na ně někdo lehne a zareagují změnou vysílaného obrazu – uberou na světelnosti a displeje deštných pralesů nebo pláží se promění na západ slunce.
I když obchody přinášející zákaznickou zkušenost nejsou ničím novým, jejich vývoj značně nabere na rychlosti. Víc a víc obchodů bude přecházet z prostředí založeného na transakcích do prostředí založeného na zkušenostech. „Zážitky jsou totiž tím, co vytváří emocionální pouta se značkami,“ říká Gottl. A právě reálné zážitky budou tím, po čem budou všichni hladoví v okamžiku, kdy se svět vrátí do normálu, tedy do „nového normálu“.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.