Heslo cirkulární ekonomiky, které říká, že nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne, už známe. Ale je možné ho vzít doslova? Pokusila se o to Tierra Verde, česko-slovenská firma, která od roku 2008 nabízí produkty ekodrogerie a výrobky pro bezobalovou a bezplastovou domácnost.
Všechno to začalo mrkví. Zakladatelka společnosti Nataša Foltánová hledala šetrnou drogerii, která by po spláchnutí do septiku neškodila její zahrádce. Postupně začala vyvíjet receptury vlastní ekologické drogerie a v roce 2008 založila společnost Tierra Verde. Výzvou bylo snížit odpad při výrobě, nebo ještě lépe: Nastavit firmu od počátku tak, že v ní bude fungovat princip zero waste.
Firma nabízí ekologickou drogerii ze stáčíren bez obalů, ve vratných lahvích nebo recyklovaných papírových obalech, vyrábí textil z biobavlny, zero waste potřeby i pomůcky pro každodenní péči o tělo z přírodních materiálů. Zajímavé je také její nakládání s obalovými materiály ze spotřebovaných surovin - zpracovává je na užitkové předměty pro denní použití pod značkou Born Again. Koupit si tak můžete papírové obálky a obaly na sešity, nákupní tašky nebo výrobky ze skla.
Popisek k fotce: Born Again: Prázdný pytel se rozstříhá a materiál putuje do šicí dílny, kde se z něj rodí různé tašky a pouzdra. Na doplnění i dekoraci firma používá další odpad, například vyřazené etikety nebo barevné pytle od krmiv pro domácí mazlíčky ze zvířecích útulků. Samostatnou kapitolou projektu Born again je lahvové sklo, které obvykle končí po večírku v kontejneru. Můžete díky němu pít ze sklenic, které vzniknou z dolních částí lahve, z horního dílu zase vznikají designové lustry a malé zvonky.
Dopad:
Vezmeme-li v úvahu, že 90 % škod na životním prostředí a lidském zdraví vzniká v oblasti výroby produktů a služeb, dopad byznysu na stav planety je enormní. Tierra Verde díky své obalové evoluci za pouhé tři roky ušetřila přes 20 tun plastu. Koncept bezobalových stáčíren světu představila na jaře 2017 a od té doby se ekodrogerie jejich značek stáčí už na více než 230 místech v České republice a na Slovensku. Celá firma roste plošně ve všech ukazatelích, přičemž bezobalový prodej vzrostl o 200 %. Ekonomika firmy je v tomto případě nejen zdravá, ale také cirkulární.
Zdroj: www.tierraverde.cz