Gabriela Kolářová, 27. 08. 20
Český chatbot Alquist z dílny studentů ČVUT pod vedením Jana Šedivého z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC) získal bronz v letošním ročníku prestižní celosvětové soutěže Amazonu – Alexa Prize. Mezi nejlepšími se umístil i v předchozích dvou letech, kdy obsadil dvakrát druhé místo.
Chatboti nalézají stále širší uplatnění především v e-commerce, hotelnictví nebo dalších službách. Využití ale nachází i v sociálních službách či ve zdravotnictví – a právě tímto směrem se ubírá současný výzkum členů týmu Alquist.
Alquist je konverzační bot, který si dovede s uživatelem zajímavě popovídat o různých tématech, jako jsou celebrity, sport, filmy, novinky a podobně. K tomu využívá mimo jiné informace z internetu a znalostních databází. Alquist pracuje s nejnovějšími algoritmy z oblasti zpracování přirozeného jazyka a konverzační umělé inteligence. Ale zatím se s ním domluvíte pouze anglicky
Kladem Alquista je jeho osobnost a schopnost hovořit o různorodých tématech. Ta jsou uložená v databázi, bot mezi nimi může velmi lehce procházet a tvořit tak přirozené a unikátní konverzace. Alquist má přístup také k externím zdrojům informací (Wikidata, Washington post, Twitter). Dalším přínosem bota je jeho personalizace - uživatel je schopen odlišit jej od ostatních botů, kvůli jeho specifickým vlastnostem – má například smysl pro humor, rád zpívá nebo si povídá o filmech. Tím pádem si s ním chtějí povídat i lidé, kteří nejsou příliš technicky zdatní. Alquist si také pamatuje, o čem s ním již uživatel hovořil v minulosti, a je schopen na to při další konverzaci navázat. Chatbota tým pojmenoval po jedné z hlavních postav divadelní hry Karla Čapka R.U.R., ve které bylo poprvé v historii použito slovo ROBOT.
Cílem soutěže Alexa Prize je vytvoření konverzačního robota pro hlasovou asistentku Alexu, který by s lidmi dokázal zajímavě konverzovat o obecných tématech, jako jsou filmy, sport nebo hudba. O pořadí týmů rozhodlo hodnocení nezávislých porotců. Hlavní cenu ve výši jednoho milionu dolarů (která dosud nebyla udělena) získá chatbot schopný vést souvislé a zábavné rozhovory s průměrnou délkou alespoň 20 minut. Vítězi letošního ročníku soutěže, týmu z americké Emory University, připadlo finanční ocenění ve výši půl milionu dolarů, stříbrný tým ze Stanford University získal odměnu sto tisíc dolarů a Alquist si za své umístění odnáší padesát tisíc dolarů.
Dopad:
V České republice jsme trochu pozadu za západním světem, kde se chatboti více využívají třeba v chytrých domácnostech. U nás je jednou z překážek většího rozšíření třeba jazyková bariéra (světové platformy nejsou v češtině - Google, Alexa). O chatboty je ale v současnosti zájem, jde o zařízení budoucnosti. Chatboti nejlépe fungují v úzce zaměřených úkolech, v oblasti telefonické podpory dokáží již dnes v angličtině obsloužit uživatele s častými dotazy a zbytek přesměrovat na lidského operátora. Další oblastí jsou rezervační systémy (hotely, restaurace). Specifickou oblastí je výběr produktů – v takovém případě chatbot uživateli nabízí tlačítka s připraveným frázemi. Velký potenciál chatbotů v budoucnosti je také v online marketingu.
V budoucnu by boti mohli prostřednictvím aplikací pomáhat například lidem s psychickými potížemi, depresemi, různými duševními poruchami v době, kdy jim není na blízku psycholog či psychiatr. Chatbot by s nimi mohl promluvit, pomoci jim a zároveň vše zaznamenat tak, aby k informacím o stavu pacienta měl následně přístup ošetřující lékař. Právě tímto směrem se chce dále ubírat tým tvůrců Alquista.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.