Jan Handl, 28. 07. 20
Společnosti Carbon Engineering a Aerion se spojily, aby otestovaly, zda syntetická paliva získaná ze zachyceného oxidu uhličitého mohou umožnit uhlíkově neutrální lety.
Carbon Engineering, společnost specializovaná na technologie pracující se vzduchem se sídlem v Britské Kolumbii, podepsala smlouvu se společností Aerion, startupem se sídlem v Renu v Nevadě. Ten vyvíjí nadzvukový obchodní letoun známý jako AS2. Cílem spolupráce je vyhodnotit, zda palivo pocházející ze sání oxidu uhličitého, může vyústit v uhlíkově neutrální lety.
Spolupráce je důležitá ze dvou důvodů. Poukazuje na potenciální obchodní model, který by mohl pomoci firmám, které pracují na přímém zachycování vzduchu, a přispět tak ke snížení nákladů na proces, který se může ukázat jako klíčový pro snížení množství oxidu uhličitého v atmosféře.
Dále partnerství vyhodnotí schopnost snižovat emise z letadel a jiných zdrojů znečištění ovzduší pomocí používání syntetických paliv, což je technologie, která je dále, než nový typ baterií další generace potřebný k plné elektrifikaci letecké dopravy. Komerční letecká doprava produkuje asi 2,5 % celosvětových emisí a jde o jedno z technicky nejsložitějších odvětví ke snižování emisí.
Chemické procesy potřebné k výrobě syntetických paliv, které vyžadují kombinování vodíku s oxidem uhličitým, je poměrně přímočará. Trik spočívá v tom, že jde o relativně dostupný způsob, který neprodukuje významné emise. Bude ovšem vyžadovat použití elektřiny z obnovitelných zdrojů, a to jak pro provoz zařízení na přímý odběr vzduchu, tak na výrobu vodíku z vody.
Mezi další otázky patří, zda společnost Carbon Engineering může vyrábět paliva s dostatečnou energetickou hustotou potřebnou k úplnému pohonu nadzvukových letů a o kolik budou tato paliva dražší než ta stávající.
I v ideálním případě by lety stále produkovaly emise, stejně jako části procesu zachycování uhlíku nebo výroba a distribuce syntetického paliva. Ale pokud vyjdou testy a výpočty dobře, šlo by o ekvivalentní množství oxidu uhličitého, které firma Carbon Engineering na začátku odstranila. To by potom znamenalo, že lety na tomto principu nebudou do atmosféry přidávat emise.