Gabriela Kolářová, 26. 07. 20
Společnost Futtec společně s Ústavem chemických procesů Akademie věd a VUT Brno vyvinula novou mikrovlnnou technologii opravy povrchů.
Výmoly a výtluky nejenom zvyšují riziko dopravních nehod, ale vedou i ke škodám na automobilech. Nová technologie, při které se asfalt nefrézuje a znovu nepokládá, ale nahřívá, má vyřešit zdlouhavé opravy na silnicích. Běžně silničáři opravují výtluky tzv. zálivkou čisté asfaltové směsi. Větší defekty se frézují a stříkají spojovacím postřikem. Spáry tohoto opraveného místa se pak znovu vylijí asfaltovou zálivkou. Jenže právě do těchto spojů se dříve nebo později dostane voda, v zimě zmrzne a asfalt potrhá.
Technologie vyvinutá společností FUTTEC ale cesty opravuje pomocí mikrovlnného ohřevu prostřednictvím šesti mikrovlnných zářičů, takzvaných magnetronů. Silničář se strojem najede nad díru v asfaltu a nahřeje ji na 140 stupňů, tedy teplotu, kdy asfalt změkne. Pak na něj silničáři nanesou vrstvu čerstvého asfaltu. Patentovaný systém umožňuje opravu výmolů beze spár a s rovným povrchem, takže by řidiči neměli poznat, kde jedou po původní, a kde po opravené vozovce. Mimo to tento proces přináší lepší kvalitu a dlouhodobou životnost opravovaného místa. Absorpci a koncentraci vyzařované energie a její efektivní přeměnu na teplo umocňuje potření poškozeného místa a jeho okrajů patentovaným penetračním nástřikem.
Vedle vyšší kvality opravy představuje tato bezespárová technologie i dokonalejší prevenci před případným dalším následným defektem silnice. Znemožňuje totiž zatékání vody pod povrch vozovky v místě opravy a její rozpínání v zimním období, kdy se zmrzne a mění se v led. Předností je rovněž hospodárnost a ekologičnost. Opravná směs se rovnoměrně zahřeje bez použití tuhých paliv, jen v nezbytném objemu a těsně před použitím. To eliminuje ztráty, včetně tepelných. Aplikovaný asfalt není technologicky degradován zbytečně vysokým lokálním ohřevem. Není potřeba nic frézovat, veškeré nečistoty jsou odfoukány, což minimalizuje odpad. Díky tomu, že není potřeba odstraňovat starý asfalt, není nutné ani odvážet z místa opravy stavební suť a likvidovat ji. To přináší další úspory.
Mezi klady převratné technologie patří také rychlost a personální nenáročnost. Dvoučlenná posádka dokáže provést opravu maximálně do jedné hodiny po svém příjezdu k poničenému místu vozovky. Ihned poté je obnovený úsek sjízdný. Dopravní omezení je tedy krátkodobé.
Revoluční řešení získalo nedávno prestižní ocenění Seal of Excellence, které vydává Evropská komise vysoce konkurence schopným projektům. V roce 2019 obdržela cenu projektu Vizionáři, kterou uděluje sdružení CzechInno. Na cenu ji nominovalo Technologické centrum Akademie věd ČR, které je koordinátorem sítě Enterprise Europe Network (EEN) v České republice.
Dopad:
Takto opravená díra v silnici tak vydrží mnohem déle, než kdyby na ni silničáři použili současný běžný postup. Nahřát asfalt trvá stroji zhruba 30 až 50 minut podle okolní teploty. Nanesení nové vrstvy a zhutnění pak něco málo přes pět minut. Do hodiny po začátku opravy tak po opravovaném místě můžou začít jezdit auta. A to téměř bez ohledu na to, jaké je roční období. Bez nutnosti vozovku frézovat je navíc výrazně nižší i spotřeba asfaltu. Stroj FT3 je určený především k opravě defektů od velikosti menších prasklin až po výmoly do rozměru 80 krát 60 centimetrů. Větší rozbité plochy zvládne renovovat po etapách. Technologie je přitom vhodná nejenom pro firmy specializující se na údržbu a opravu silnic, ale mohou ji využívat také města nebo kraje k opravám cyklostezek, chodníků nebo parkovišť. Zároveň ji mohou využívat firmy provozující letiště, průmyslové zóny nebo autodromy.
Tento článek je chráněn pomocí blockchainové služby Mytitle.