Martin Kysilka, 23. LISTOPADU 2017
Co to je: Hlavní trend nakupování v dnešní digitální době se zdá být zcela zjevný: lidé čím dál tím častěji nakupují přes internet, ať se jedná o oblečení či o potraviny.
Jedním z velkých e-commerce hráčů je i Starbucks. Tedy byl. Starbucks na konci září zavřel všechny své internetové prodejny, ve kterých nabízel své kávy, Starbucks hrníčky, termosky, kávovary, trička a také u zákazníků velmi oblíbené sirupy.
Na stránkách, kde ještě nedávno visela nabídká Starbucks produktů, nově stálo: „Svou oblíbenou kávu a jiné Starbucks produkty naleznete ve své lokální prodejně Starbucks. Nemůžeme vám zaručit dostupnost daného zboží, ale zajisté objevíte mnoho jiných věcí k potěšení“.
Podle mluvčí Starbucks Maggie Jantzen rozhodnutí uzavřít e-shop má zredukovat a zjednodušit komunikační a prodejní kanály společnosti. „Pokračujeme ve snaze udělat z prodejen Starbucks místo, které prostě musíte navštívit“ vysvětluje Maggie.
„Aby obchodník v dnešní době přežil musí lidem nabídnout unikátní pohlcující zážitek přímo ve svém obchodu“ říka CEO Starbucks Kevin Johnson. I kvůli tomu Starbucks natrvalo zavírá všech svých 379 Teavana čajoven (v obchodních centrech), které byly podle Johnsona „trvale nevýkonné“.
„Každý retailer, který chce v tomto novém konkurenčním prostředí uspět, musí experimentovat. Váš produkt a služby nesmí být k sehnání online a k zakoupení na Amazonu“ dodává člen správní rady Howard Schultz.
Mnoho zklamaných přiznivců Starbucks velmi zasáhlo, že si již nebudou moci objednat své oblíbené –dalo by se říct kultovní– sirupy s přichutí vanilky, karamelu, skořice či s jinými příchutěmi, které byli dříve k maní pouze na e-shopu. Nově je ale podle Maggie Jantzen nebude možné koupit ani v klasických Starbucks kavárnách. Pro zajímavost: pikantní dýňový sirup nyní koupíte na eBay za cca 100 dolarů.
Just found out @Starbucks is closing its online store and I won't be able to order my favorite coffees & vanilla syrup anymore#heartbroken
— Elisa a/k/a Purring Soda Can (@poolgoddess918) 1. října 2017
Dopad: Budoucnost retailu je o unikátním zážitku. Experimentální marketing je na vzestupu. V některých odvětvích, aby obchodník zůstal relevantní i v dnešní digitální době, tak se paradoxně musí z onlinu stáhnout. Čas, který ušetřímé tím, že namísto chození s nákupním vozíkem po supermarketu nám potraviny přiveze Rohlík.cz, chceme strávit o to kvalitněji, například v podniku s příjemným prostředím, kde nám nabídnou něco navíc. Od toho abychom si danou věc koupili na Amazonu, nás odradí jedině unikátní prožitek, za kterým se vyplatí jít či jet.
Starbucks v době onlinu vzbuzuje u zákazníku staré kmenové návyky a snaží se je opět dostat do svých tradičních kaváren. Je přece jenom velký rozdíl, zdali si kávu koupíme na Starbucks.com nebo v útulné provoněné kavárně s příjemnou atmosférou. Starbucks buduje vzájemně propojenou komunitu lidí –kmen– a posiluje tím tak svůj brand v době, kdy retail nezažívá zrovna lehké časy.
Originální článek