Martin Kysilka, 13. PROSINCE 2016
Co to je: Vlajková loď inovativní firmy Arago se zaměřením na umělou inteligenci, HIRO AI (Human Intelligence Robotically Optimized) je program umělé inteligence navržen tak, aby se učil z lidských zkušeností a znalostí a nasledně je rozšířil a obohatil. V minulosti jsme již psali o systémech umělé inteligence, jenž se učily a zdokonalovaly v prostředí počítačových her, například googlovský tým Deepmind a jeho program AlphaGo specializovaný pro hraní čínské starověké hry Go.
HIRO AI si vzal podstatně větší sousto a to Freeciv – tahová strategie pro více hráčů, inspirovaná druhým dílem slavné série Sid Meier's Civilization, kde hlavní cíl je vybudovat svou vlastní civilizaci a porazit své protihráče jedním z mnoha možných způsobů. FreeCiv tedy vyžaduje daleko větší flexibilitu ve srovnání se šachy či Go. Jen pro srovnání: průměrný počet tahů jedné šachové partie je 40, u Go 200 a u Freeciv až 400 tahů. Průměrný počet možných tahů za jedno kolo je u šachů kolem 35, u Go 250 a u Freeciv až 2400. Dále musíme brát v potaz nepředvídatelnost lidských hráčů, faktor náhody, schopnost vyjednávat a jistou míru neférovosti a nevyrovnanosti (stejně jako v reálném světě). HIRO v současnosti poráží 80% svých lidských protivníků.
Dopad: Důvod a účel, proč se HIRO trénuje na počítačových hrách je, aby firmám a společnostem poskytlo služby umělé inteligence ke zlepšení IT automatizace. Dlouhodobý plán Araga je však vytvoření AI platformy, schopné se učit a vykonávat co nejširší škálu požadavků. Čím flexibilnější systémy umělé inteligence a automatizace budou, tím více firem je bude schopno zařadit do své infrastruktury. S využíváním AI systémů přijde i zlepšení IT expertů, což povede k demonetizaci nákladů IT oddělení, ušetření času a k zefektivnění celkového procesu.